tirsdag 20. september 2011

Hvor går Charlottenlund videregående skole?

Charlottenlund videregående skole er en stor, ny kombinert videregeående skole som snart flytter inn i splitter nye lokaler. Vi flytter inn i en skole med interaktive tavler i alle klasserom, med moderne nettverk, flotte auditorier, enkle lavterskelløsninger for å bruke IKT i undervisningen og arealer som er tilrettelagt for bærbart datautstyr over hele skolen. Med andre ord: Rammebetingelsene er perfekte for å drive god IKT-basert undervisning.

Men hvordan skal vi lykkes? Hvordan kan vi oppnå at Charlottenlund videregående skole blir en skole som er kjent for god pedagogisk bruk av IKT? Hvordan skal vi utnytte de interaktive tavlene? Hvordan får vi "frontløperne" til å trekke med seg de andre? Hvordan bør IKT-virksomheten organiseres ved skolen? Hva er god bruk av IKT og hva er mindre god bruk av IKT, og hvordan legger vi til rette for dette? Hva er moderne bruk av IKT i skolen, og hvordan får vi til det? Og -ikke minst- hvordan skal ledelsen ved skolen legge til rette for at vi lykkes med IKT i nyskolen?

Gjennom arbeidet med denne bloggen utover høsten håper jeg å komme noen skritt videre i svarene på i alle fall noen av disse spørsmålene. Følg med, så får vi se... :)

4 kommentarer:

  1. Hei Torkil og takk for sist.
    Du har mange spm. som mange av oss andre stiller oss også. Med teknologien på plass må en vel over i psykologien for å finne ut hvordan en skal gjøre et godt lederarbeid innenfor IKT. Jeg tør påstå at alle lærere har en eller kompetanse innefor området som de kan ta ibruk i undervisningen. De må bare få troen på at det gir læring. Og hvordan fikser vi det? Hjelper vi dem å sette moderate realistiske mål som vekker nysgjerrigheten eller er vi for ambisiøse og skremmer dem vekk?

    SvarSlett
  2. Det er en viktig balansegang du er inne på. Jeg har nok selv brent meg på å være overivrig. Det gjelder å introdusere nytt på en troverdig måte og ha legitimitet, tenker jeg...

    SvarSlett
  3. Du reiser interessante og viktig spørsmål, som må drøftes i kollegiet. Det finnes ikke enkle, entydige, "riktige" svar. Alt kan egentlig gjøres "annerledes". Det jeg lurer på, er hvilke arenaer dere har, eller kan skape, på Charlottenlund for denne kollektive refleksjonen? Kjell Atle

    SvarSlett
  4. De arenaene må nok utvikles videre. Skolen er i dag først og fremst preget av (minst) to skolekulturer som må smeltes sammen. Avdelingslederne for de ulike programområdene har ansvar for pedagogisk bruk av IKT. Ved programområde for studiespesialisering er det tenkt opprettet en egen faggruppe for pedagogisk bruk av IKT. Dessuten har rektor oppnevnt en IKT-gruppe, som skal ha et overordnet fokus på IKT ved skolen. Slik sett finnes mange fora, men de er ikke "aktivert" enda... en kan kanskje si at forseglingen rundt produktet ikke er tatt av foreløpig.

    SvarSlett