lørdag 8. oktober 2011

IKT-gruppa ved Charlottenlund VGS…

Om halvannen uke skal vi ha det første møtet i IKT-gruppen ved Charlottenlund VGS. Gruppa er satt sammen av medlemmer fra skolens avdelinger, samt to fra IKT-tjenesten. Gruppa ledes av skolens systemansvarlig, mens jeg har ansvaret for saker som berører IKT-strategi og pedagogisk utviklingsarbeid.

Rektor, gruppeleder og jeg har utarbeidet dette mandatet:

Styringsgruppen har ansvaret for:

1. Strategiutvikling og planarbeid.

Arbeid med egen handlingsplan for IKT og oppfølging av STFKs planer.

2. Tilrettelegging for pedagogisk bruk

IKT-utviklingsarbeid bør stå sentralt

Hvordan lykkes med IKT i nyskolen?

Hvordan få til en god opplæring og bruk av interaktive tavler?

Hvordan skal CVS bli en foregangsskole på pedagogisk bruk av IKT?

Hvordan organisere IKT-opplæring best mulig?

Hvordan skape gode miljø på CVS for IKT-utviklingsarbeid?

3. Styringsrett over IKT-midler med strukturerte og planmessige innkjøp.

4. Kvalitetssikre IKT-prosjekter

Kvalitetssikre IKT-prosjekter av en viss størrelse. Planlegging av nytt skoleår innen IKT og andre kritiske IKT-forhold i løpet av skoleåret.

5. Systemeierrolle (inkl. forvaltning av lisenser)…

6. Styringsgruppe for IKT-drift og –brukerstøtte…

Hvordan bør gruppa arbeide for å nå målsetningene? Her er det ledelsen som har trukket opp retningslinjer for hvordan skolens IKT-arbeid skal drives. Gruppas arbeid skal være med på sikre at dette blir gjennomført i praksis. Innenfor mange felt kan dette være en opplagt måte å lede på. Men når skolens digitale kompetanse skal utvikles, utfordres på mange måter lærernes pedagogiske arbeid i klasserommet og deres pedagogiske grunnsyn (Nilsen 2010). For eksempel ønsker vi at de interaktive tavlene skal bli et naturlig verktøy i undervisningen, og gi grunnlag for en ny undervisningspraksis. VI ønsker å bli en digitalt kompetent skole. En slik kompetanse består av flere elementer:

- Teknologisk kunnskap

- Pedagogisk kunnskap

- Innholdskunnskap

Nilsen (2010) beskriver denne sammensetningen av kompetanse som essensielle når lærere skal integrere teknologi i sin undervisning (TPACK-modellen; Mishra & Koehler 2006)). Elementene er gjensidig avhengige. Det blir meningsløst å ta i bruk ny teknologi dersom en ikke vet å bruke den på en pedagogisk god måte. Likeledes blir det uinteressant å ta i bruk ny teknologi dersom en mangler faglig innhold. Her mener jeg at IKT-gruppa kan spille en viktig rolle i å sammenkoble kompetansen. Dette blir et møtepunkt mellom skolens IKT-tekniske kompetanse og den pedagogiske kompetansen. I gruppa sitter fagarbeidere, pedagoger og skoleledere. Dersom vi klarer å trekke i samme retning, kan dette være et godt grep fra rektor…!

Referanser:

Nilsen, N.O. (2010): Rektors ledelseskompetanse – hva skal til for å utvikle en digitalt kompetent skole? I: Andreassen, R.-A., Irgens, E.J. & Skaalvik, E.M. (2010): Kompetent skoleledelse. Tapir akademisk forlag.

Mishra, P. & Koehler, M.J. (2006): Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teacher College Record, 106 (6) s. 1017-1054.

2 kommentarer:

  1. Stort område Torkil. En må starte et sted. Opplever at lærerne har SÅ ulike utgangspunkt. Fra den ivrige 30 åringen som har vært digital i sin studietid, til 60 åringen som blir utbrent av tempoet og digitale forventninger som stadig sprer seg.

    Jeg tror at verktøyene må koples til noe konkret i lærerens pedagogiske hverdag. De ulike avdelingene må derfor kunne teste ut opp i mot sitt fag. Og slik se nytten. Gruppen dere nå setter i drift er jo svært mangfoldig og skal i utgangspunktet sikre både den tekniske, pedagogiske og innholdsmessige siden. Det skal bli spennende å høre hvordan den fungerer.

    Jeg tror uansett vi har en lang vei å gå med de som ikke er digitalt nysgjerrige eller har fått det digitalt grunnleggende med seg i studietida....
    Hvordan går vi fram for at dette skal bli motiverende for disse? De "ivrige" skal jo få holde på, men hvordan unngår vi at de andre blir "slått i bakken" av iveren?

    SvarSlett
  2. Takker for kommentarene! Jeg er enig i at IKT-gruppa har et stort og bredt arbeidsfelt innenfor rammen mandatet gir. Det er definitivt en utfordring. Jeg tenker at vi må begynne med noen enkeltelementer. Da er jeg veldig opptatt av å ta vare på de som kan virke som motivatorer for andre, uten at vi legger lista for høyt for alle. Samtidig må vi komme godt i gang i nybygget, med de mulighetene det gir. Første møte i gruppa er denne uka...spennende!

    SvarSlett