tirsdag 25. oktober 2011

Det omvendte klasserommet - ikke for nybegynnere, og hva med de viderekomne?

Leste nettopp litt på bloggen til Ingunn Kjøl Wiig, en fremstående IKT-pedagog i det norske miljøet - vel verdt å følge med på. Jeg ser at hun har fokusert på et emne som er litt i vinden akkurat nå; det omvendte klasserommet ("Flipped Classroom"). Ideen er at læreren lager videosnutter og laster disse opp på (eksempelvis) en egen YouTube-kanal. Elevene kan se disse hjemmefra eller i studietimer/fritimer. Fordelen med dette er at mindre tid i timene brukes på enveiskommunikasjon, og at elever som er fraværende kan hente seg opp igjen ved hjelp av videosnuttene.
Dette med å streame/laste opp forelsninger gjøres vel rutinemessig på NTNU i mange fag, har jeg forstått.
Bare for å slå det fast med en gang: Vi er et stykke unna dette ved Charlottenlund vgs. Jeg kjenner ikke til lærere som har prøvd dette hos oss. Jeg er også litt usikker på om dette er rette veien å gå i videregående opplæring: Kan ikke "Flipped Classroom"-tankegangen føre oss til å fokusere mindre på utveksling av kunnskap i dialog mellom elev og lærer? Vil dette være å føre lærerrollen for mye over mot veilederens rolle?
Hva mener dere andre?

Kilde: Bloggen til Ingunn Kjøl Wiig, http://ingunnkjolwiig.no/

7 kommentarer:

  1. Jeg har ikke satt meg noe godt inn i det med "Flipped Classroom", men tror mengden av denne metodebruken henger nøye sammen med modenhetsnivået til elevene.

    Vi som jobber i grunnskolen må nok gjøre litt begge deler. Vi kan godt legge ut ulike snutter om tema ol, men vi må nok i tillegg vise de i fellesskap i klasserommet.

    SvarSlett
  2. Må si meg enig med kommentaren du har fått ovenfor. På mellomtrinnet i grunnskolen er nok elevene for umodne til dette.
    Jeg tror det blir for mye ansvar for den enkelte elev. Jeg vil vel si det slik at jeg er en lærer som veileder elevene. Man skal på den annen siden ikke ta fra elevene at de sitter inne med mye kunnskap. Jeg er ikke redd for å spørre mine 7 klassinger om hjelp når det gjelder mye teknisk oppbygging på en PC. Dette vokser de på. Men hovedsakelig er jeg nok lærer. Kanskje en gang i framtiden blir rollen min opp mot en slags veileder funskjon. Hvem vet. Håper du ser innom bloggen min senere også, selv om vi ikke er på samme gruppe.

    SvarSlett
  3. Fint med kommentarer på tvers av gruppene :) Helt enig i at vi må la kunnskap og kompetanse flyte begge veier mellom lærer og elev. Egentlig er skillet mellom læreren som lærer og læreren som veileder kanskje litt kunstig; Læring og veiledning henger tett sammen. Mitt poeng er at det virker rart å skille ut undervisningsdelen som videosnutter elevene kan se på egen hånd, og ikke bruke tid til gjennomgang i timene... denne formen for skille mellom undervisning og veiledning virker kunstig for min del.

    SvarSlett
  4. Sier meg helt enig med dere. Modenhet er en ting, men de innspill en får fra elevene når en underviser går en glipp av ved å bruke videosnutter. I direkte undervining i klasserommet kan det komme oppklaringer, spørsmål og eksempler som igjen kan gi gode diskusjoner. Dette tror jeg faller bort ved undervisningsvideoer!?
    Men det er der høgskolene har kommet lengre, ved å tilby desentralisert skolegang. De som bor ute i distriktene kan ta i mot undervisning fra høgskoene via forelesninger og videokonferanser. Smart og kjekt for distriktene!

    SvarSlett
  5. Som variasjon og supplement, innenfor enkelte tema, kan dette ha en funksjon. Helt "flipped" blir vel ikke klasserommet før det er elevene som lager videoene, med faglig innhold. Har sett noen slike videoreportasjer fra elever ved Byåsen vgs som var fremragende.

    Ellers er det god grunn til å følge Ingunn Kjøl Wiig. Det var hun som startet "Del og Bruk".

    SvarSlett
  6. Jeg har vært student på vårt lokale studiesenter og forholdt meg til streama forelesninger. Helt ok for ei godt voksen dame, iallefall når de ble støttet av en oppegående studiegruppe i tillegg. Men må si meg enig i at elevenes modenhetsnivå må vurderes.
    Streamene brukte jeg til repetisjon og presiseringer når jeg leste til eksamen. Det ga meg muligheter til å høre opp igjen det jeg var usikker på. Jeg lærte mye!
    Så om ikke stream bør erstatte, så kan det kanskje være noe en supplerer med og prøver ut! Innovasjonsarbeid er risikosport som Halvorsen sier....det krever eksprimentering med usikkert utfall....og man må kunne gi seg selv sjansen på å ta feil!

    Jeg ville ha testa det ut jeg Torkil. Ser for meg at det ville vært nyttig å ha en stream å støtte seg til i enkelte tema i realfagene. F.eks når jeg skulle øke forståelsen eller repetere noe!

    SvarSlett
  7. Jo, det kan hende - i alle fall på programfag skal jeg ikke avvise det. Men ideen med "flipped classrom" generelt holder jeg nå på skepsisen til :)

    SvarSlett