lørdag 8. oktober 2011

Sosiale medier i skolen

På samlingen om IKT for skoleledere fikk vi et klart råd: Test World of Warcraft! Rådet kom fra en foreleser som mente at dette var viktig for at vi skulle vite mer om hva elevene brukte mye av sin tid på. Det er viktig å ha førstehåndskunnskap før en sier for mye. Jeg har ennå ikke fulgt rådet, men jeg satser på at det er et tidsspørsmål. I skolen er stemningen temmelig entydig negativ i forhold til nettspill. Samtidig vet vi at læringseffekten i slike spill er enorm. Tenk om vi hadde klart å utnyttet dette potensialet i skolen...

En annen og litt beslektet problemstilling er forholdet til sosiale medier. De fleste i skolen ønsker å holde Facebook borte fra skolehverdagen. Sosiale medier anses som en tids- og oppmerksomhetstyv, og trekkes fram som et av hovedproblemene med innføringen av bærbare PCer i skolen. IKT-ansatte bruker mye tid på å utvikle gode sperrer mot denslags - og nå har vi en sperre i vår fylkeskommune som fungerer bra - enn så lenge.

Samtidig er Facebook en drivende faktor i mange deler av samfunnsutviklingen, og et sentralt element i mange sammenhenger. Politikere bruker Facebook for å komme i direkte kontakt med velgerne. Den arabiske våren ble drevet fram på Facebook. De fryktelige handlingene på Utøya og i Oslo sentrum 22. juli ble dekket direkte her - og det meste av sympatireaksjoner i etterkant kom fram her. Er det rett av oss å sperre et av vår tids viktigste medier ute fra klasserommet? Bør vi ikke heller gripe mulighetene det gir, og lære oss å håndtere det?

Arne Krokans blogg har mange interessante innlegg om temaet, blant annet her.

5 kommentarer:

  1. Interessant innlegg Torkild. Leste innlegget til Arne Krokan som du lenket til. Har nok vært en av de som ikke helt har skjønt betydningen av sosiale medier særlig blant ungdom. Har vært bruker av Facebook i noen få måneder, skjønner at for mange er dette avhengigskapende. Tror at vi som lærere har et veldig stort ansvar i å lære elevene våre fornuftig bruk av sosiale medier. Har nylig hatt foreldremøte om nettvett og nettbruk med foredragsholdere fra Barnevakten, veldig interessant tema.

    Merker faktisk at til mer jeg leser om dette temaet, til mer positiv blir jeg til økt bruk av sosiale medier i skolen. Det er faktisk ikke den store stygge ulven, MEN VI MÅ LÆRE ELEVENE VÅRE Å BRUKE DE RIKTIG/KRITISK, altså nettvett!!

    SvarSlett
  2. Veldig enig i det siste her. Hvis vi kan gi elevene våre en god basiskunnskap i nettvett og kildekritikk, har vi hjulpet dem godt på vei in den digital virkeligheten.

    SvarSlett
  3. Enig i det dere sier om sosial medier i skolen. I tillegg til nettvett, handler det i stor grad om å utvikle regler for bruk av mediene SAMMEN MED ELEVENE. ANSVARLIGGJØR DEM.

    Hvis du ikke skulle ta deg tid til å spille WoW sjøl, anbefaler jeg i alle fall Gees og Shaffers artikler i kompendiet.

    Har du tenkt på hvor og hvordan sosiale medier kan ha en hensiktsmessig funksjon i skolen?

    SvarSlett
  4. Ansvarliggjøring fremstår for meg som å gi bedre læringseffekt enn utestengelse, ja. Jeg har hørt om noen undervisningsopplegg der Facebook brukes - spesielt i samfunnsfagene. Jeg ser også for meg at Facebook-sider kan brukes effektivt i undervisningssammenheng. I forhold til internasjonalt samarbeid er også Facebook enkelt og effektivt. Nå er jeg realist - og jeg ser nok for meg større bruksområder innen samfunnsfagene og språkfag her...

    SvarSlett
  5. Jeg må nok få et mer positivt forhold til spill. Kjenner jeg blir bare provosert av LAN party og nattevåk i lokalavisa idag. Vet alt for lite om det, så jeg må vel ta meg en runde m den artikkelen. WoW får bli en annen gang.

    Når det gjelder FB viser jeg til samme artikkel som Hilde skrev om idag i VG. Spennende!

    SvarSlett